Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Documents

En bred vifte af sociale baggrundsforhold påvirker folks uddannelseschancer i det moderne velfærdssamfund. I artiklen analyseres – med udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegreb – effekten af fire typer kapital i opvækstmiljøet for unges uddannelsesvalg i Danmark: økonomisk, kulturel, social og kognitiv kapital. Analysen indikerer, at kulturel kapital er af størst betydning for, om unge vælger akademisk orienterede, videregående uddannelser, mens social kapital er af betydning for, om man opnår en faglig uddannelse. Omfanget af økonomisk og kognitiv kapital i opvækstmiljøet synes ikke at spille nogen rolle for unges uddannelseschancer.
Original languageDanish
JournalDansk Sociologi
Volume15
Issue number3
Pages (from-to)67-85
ISSN0905-5908
Publication statusPublished - 2004

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 107737