Jon Clausen

Jon Clausen

Part-time lecturer

Formidling er en højt skattet kompetence på det danske arbejdsmarked. 96 % af arbejdsgiverne siger, at gode kommunikationsevner er ”vigtige” eller ”meget vigtige,” når de skal ansætte nye medarbejdere. Man skal lede længe for at finde et akademisk jobopslag, der ikke efterspørger ”gode formidlingsevner”.

God formidling har eksisteret så længe som mennesket. Det grundlæggende håndværk er det samme.
Samtidig er konteksten for kommunikationen i dag vigtigere end nogensinde. Nye medier og medielogikker spiller en enorm rolle for, hvordan vi kommunikerer, til hvem og hvorfor.

Som ekstern lektor ved Sociologisk Institut underviser jeg kurset "Strategisk Faglig Formidling," der har til formål at klæde de studerende på til de kommunikative udfordringer, de kommer til at stå overfor i deres arbejdsliv. Kurset er bygget op om en række praktiske øvelser, hvor de studerende lærer at anvende en række værktøjer i deres egen skriftlige kommunikation:

  • Nyhedskriterier og hvad der gør en god historie
  • Målgruppeforståelse
  • Vinkling af et specifikt emne
  • Forskellige skrivegenrer og –formater
  • Kommunikationsstrategier
  • Disposition af en tekst
  • Sproget som materiale

 

Udover kurset i Strategisk Faglig Formidling underviser jeg også, sammen med Janni Brixen, "Communicate your research - Media-training, presentation and communication tools for UCPH-researchers," der er en 2-dages workshop for forskere på KU. Workshoppen bliver afholdt en gang i semestret.

ID: 98357449